tisdag 25 maj 2010

New Place

Tänkte ta och prova på Peppar-sajten

Ni hittar mej alltså här
i fortsättningen. Välkomna!

måndag 24 maj 2010

Hemma!

Efter att ha varit i södra Finland i nästan en vecka har vi nu kommit hem igen.
Då vi kom till Åbo på fredagskvällen gick vi ut och kollade läget på Åboborna kring Aura å, och tänka er där stötte vi på ett gäng österbottningar! Eftersom vi ändå var där, tog vi ett glas med dem på ett mysig båt. Vi tog en tidig kväll för att orka med bröllopet på lördagen.

PÅ dagen D var vi ute på stan hämtade bland annat vår present till brudparet, och så hittade vi två österbottningar till, Emma och Jennie.
Mitt i allt var klockan mycket och som vanligt fick jag ju nästan lite bråttom. Men jag började ändå på halv två. Vi hann i god tid till vigseln.
Den gick bra och paret Nylund är nu gifta! Första paret ut som gifta ur Nylunds familj :) De satte ett fint exempel för de övriga i barnaskaran.

Vidare med färjan till Runsala där vi fick god mat, fint program och flera kluriga korsord att lösa under pauserna. Dansen får vi inte glömma. Den gick vilt till och vi dansade så länge vi fick. Bussen gick till stan kl 2. Hela gänget stannade utanför hotellet och pratade länge. Vi gick till lägenheten lite före 4.

Vi hade sån tur på söndagen att vi fick närvara medan Kim och Tove öppnade presenterna. Tyvärr har jag i detta skede inga bilder att bjuda på. Kortet kan jag visa, home made.

fredag 21 maj 2010

hesaväder!

Har tagit en kort tupplur efter frukost. Men nu är jag redo att gå o checka ut och vidare ut i solen! Här är det fortfarande kring 25 grader. Har med bok o filt.

torsdag 20 maj 2010

Soldyrkarna i farten

Satt stilla en stund på en bänk. Människorna bara skyndade förbi. En helt vanlig torsdag, vad gör så mycket människor i stan en sån dag? Har de inget jobb?

Alla ute serveringar har varit fulla konstant. Solen värmer skönt och de flesta människor kommer på för sent att de inte lagt på solkräm. Jag hör också till dem. Det är kanske inte det första man tänker på att packa ner då man far till storstan.

Dagens program: kaffe med Mange uppe på Sokos taket.

Limsa i solskenet med utsikt från 10 våningen

Sen shoppade jag lite. Gick över en timme utan att hitta minsta lilla grej. Sen mittiallt hittade jag massor. Hela dagen resulterade i ca 5 kassar. Lina kom till stan och vi tog sen lunch kl 15.
Efter shoppingen var klockan halv sex och då kom Patrik från jobbet till stan. Då åt vi middag på en kina restaurang ute i solen.

Patrik solade också. Men bilden blev inte så bra. (Jag som fotat)

Självklart passar man väl på att njuta av solen då den är framme. Resultatet: lite röd

Efter maten gick vi och köpa solkräm :) Kan ju vara fint imorgon också :)

Ny dag imorgon. Eventuellt lite shopping till och sen far vi iväg mot Åbo!

Onsdag och glass

Hittade utan problem då jag skulle köpa 3 dagars kort till tåget, och in till helsingfors. Väl framme hittade jag runt lite överraskande bra. Patrik kom ca 1 timme senare och Jens ungefär samtidigt. Vi åt middag (läs: skollunch) kl 18. Det smakade sådär men det var billigt. Sen tog vi en öl/cider i solen och blev lite lite röda i urringningen, bara så pass att det försvann efter 15 min inomhus hos Jens. Eller så försvann den utav whiskeyn...?
Eva joinade oss då vi for vidare till Eira- hamnen på en mega glass. Herregud vilken glasstorlek! Måste snabbt sätta mej så att den inte skulle ramla. Ni vet vanlig bollglass, en boll var ungefär som 2 vanliga bollar i Vasa. Då tog vi två bollar, det var gigantiskt! Tyvärr hann jag inte ta bild, för jag hade glömt jag hade med kameran. Tänk er en stor två bollarsglass, å lägg till säkert lika mycket, det var ungefär vad vi fick.
Gav bort struten, det var en stor tävling om vem som hann först... Den jag ville ge till gick dock iväg...

Gräsanden går sin egen väg

Låtsas titta på annat

Flyger iväg med bytet

Bråkar om smulorna som lämnade

Hittade annars inget att shoppa igår. Jo, en nagelfil :)
Idag tänkte jag göra ett nytt försök och hittar jag inget idag heller, provar jag imorgon igen :D

Hmm, synd att de inte har någon strand här.. I och för sig är det svalt och skönt på hotellrummet! :)

Nu ska jag iväg till storstan igen :)

onsdag 19 maj 2010

1/3

Här går det undan! Nu har jag skrivit klart ett skolarbete. Och deadline är först 31.5 jag är nog så i tid! Kan inte säga annat.
Nu börjar jag vara mogen att börja åka iväg inåt the city. Nog för att hotellrummet är grymt vackert, men måste slita mej.
Hade tänkt försöka börja på ett av mina skolarbeten (har med typ 3) men nu har jag alltså ett redan klart.
Nästa: äventyr...

Ny utsikt

Helt okej vy från fönstret

Ja, just det, jag befinner mej i Vanda, Dickursby. Det är alltså hotellvyn. Men från fönstret ser det finare ut. Solen är mitt i så jag måste vända kameran konstigt för att få nånslags bild. Vi har rum på 6 våningen. Passar mej fint.
Vårt kylskåp ser ut som ett kassaskåp.

måndag 17 maj 2010

Sommarvärme!

I helgen då vi var i Åbo på möhippa hade vi otrolig sommarvärme. Människorna gick runt i sommarklänningar, shorts, toppar och alla var glada. Bollglass så långt ögat nådde och flertalet som satt längs aura å och avnjöt en kall. Det som var lite annorlunda mot vad vi Vasabor är vana vid, var att folk solade i bikini i parken. Alltså i Parken!!! VI är ju vana att man cyklar iväg till stranden men tydligen går det bra med parken också då det inte finns någon strand på nära håll. Hade aldrig tänkt på det tidigare...

Fredag till söndag var vi alltså i Åbo. Med vi menar jag Pamela, (Patriks syster) Sosso och jag.
Vi skulle åka hem med 13 tåget på söndag, men det var fullt, liksom de två nästa tågen. Vi fick snällt hoppa på bussen och var framme i Vasa 20 före åtta.

onsdag 12 maj 2010

Baka

Nu har jag testat mammas nya hushållsassistent. Den får klart godkänt. men tyvärr var det inte en maskin som rengjorde sig själv efteråt...
Har bakat rågbröd och de blev nog goda.
Sen har jag också förutom jobbat, varit i skolan och nu är den evighetslånga kursen klar!
Hoppas på strålande solsken imorgon så får jag vara ute. Med tur kanske solen sku lysa på balkongen också :)

tisdag 11 maj 2010

snart klar!

Men dock endast med en kurs. Imorgon är sista presentationen och sen är kursen färdig. Poängen borde komma in småningom sedan.
Imorgon är det tidig väckning igen. 7 på jobb fram tills presentationen börjar kl 13.
Sen har jag tänkt åka hem till västervik och baka bröd. Mamma har en ny bra cool maskin. Måste göra mitt bästa för att använda den nu som då :)

Nu ser jag på good wife. Solnedgången var just otrolig. Hela himlen såg ut som om den brann! :)

fredag 7 maj 2010

Snarkning

Hemma snarkar katten brevid mej. Och ibland snarkar Patrik nattetid också. På dagen på jobbet så snarkar barnen. Att man aldrig ska få vara i fred liksom ;) När är det min tur att få snarka och störa andra?
Är förkyld, så eventuellt kommer jag ha konstiga förkylningsljud för mej inatt. Då är det Fjolles tur att "lida".
Har stigit upp 6.20 jobbat till 16 hem och vände och sen vidare till skolan till 17. Det är härliga tider minsann...

torsdag 6 maj 2010

Redo för invigning

Idag gick det bra på jobbet. Var förstås trött första timmen på jobb då jag började 7 men annars gick det bra. Tyvärr har jag däremot fått hosta. Redan igårkväll började jag hosta lite. Nu har jag både hosta och lite snuva.

Ikväll återgick vi till vår vanliga rutin och städade. Jag passade också på att torka av våra balkongstolar och bord. Så nu väntar vi bara på varmare väder och att sitta ute i solen.

Imorgon är det jobb 7.30 till 16 och därefter skola klockan 17. Koncentrationen kommer vara på topp har jag för mej.
Nu är jag trött, sängen nästa

onsdag 5 maj 2010

To Mami

Grattis på din dag!! :)

måndag 3 maj 2010

Ljudet

Patrik hinner fara iväg till jobbet. Jag slumrar fortfarande, telefonen har ringt 2 ggr, jag snoozar vidare. Plötsligt hörs ett jätte dån, och flera till. Låter som om nån håller på att bryta sig in. Ljudet ändrar och nu låter det som om nån går "på vinden". Alltså inte på taket utan mellan mitt innertak och husets yttertak. jag sätter mej upp och funderar vad som händer. Utan förvarning flyttar ljudet till rakt utanför det lilla fönstret/vardagsrumsfönstret.
Sakta börjar jag komma ihåg att det stått en maksin på gården, en sån där minilyftkran som målare använder. Antagligen har de börjat på med nåt på vår fasad, som de bara inte meddelat om...

p.s. Min tå är lite bättre och jag har inte längre nästan alls ont i halsen. Bara lite rethosta ibland.

fredag 30 april 2010

Sköna maj, Välkommen!

Efter idag vill jag bara se fint väder i 5 månader. Det kan få regna ibland, men bara ibland. Jag har beställt en vacker och varm sommar, utan störtregn som varar i flera veckor och inga stormar. En lugn och fin bris nu som då kan få svepa förbi.

Dagen har varit lugn och skön. Slutade redan 12 :) Susade iväg till frissan och nu är håret glänsande fint igen. Väl hemma hade mina fina lockar, som jag fått hos frissan, smugit ut lite, men vad gör väl de. Jag somnade iaf och vaknade 2 timmar senare, och då var de sista lockarna också borta. Hårt jobb det här med att försöka hållas fin i håret...
Vappen - man skulle väl tro att de kunde sända nåt bra program på tv, men nej. Det är för mycket begärt. Jag menar, trav - kom igen!

p.s. dagis brukar föra mej sig förkylningar, tror bestämt det är en på gång... suck